Chouchane Siranossian
jest obecnie jednym z czołowych wirtuozów skrzypiec na międzynarodowej scenie barokowej, zarówno jako solistka, jak i u boku wielu prestiżowych orkiestr. Jej mistrzowskie opanowanie instrumentu, poparte badaniami muzycznymi i wzorowym doświadczeniem, uczyniło ją muzykiem o wyraźnej indywidualności. Kiedy Chouchane nie jest na scenie lub nie prowadzi badań, poświęca się swojej pasji do wspinaczki górskiej i narciarstwa.
Do najważniejszych wydarzeń sezonu 2024/25 należy trasa koncertowa po USA i Ameryce Południowej z Venice Baroque Orchestra z koncertami w São Paulo, Miami, Bostonie i San Diego, a także jej debiut z BR Symphony Orchestra pod dyrekcją Andrei Marcona. Jest również regularnym gościem Dortmunder Philharmoniker, Orquestra de Valencia i po raz pierwszy zagra z Orquestra Metropolitana de Lisboa. Wykona także różnorodne programy muzyki kameralnej, m.in. na Festiwalu Muzyki Dawnej Kretinga na Litwie, w Santander i Genewie.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem Tibora Vargi w Sion, a w wieku 15 lat przyjęta została do klasy Pavla Vernikova w konserwatorium w Lyonie.
Studia kontynuowała u Zakhara Brona w Musikhochschule w Zurychu, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2007 r. Krótko potem została koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej z St. Gallen. Spotkanie z Reinhardem Goebelem zaowocowało zwróceniem się artystki ku wykonawstwu historycznie poinformowanemu; swoją wiedzę w zakresie muzyki dawnej poszerzała właśnie pod jego kierunkiem w Mozarteum w Salzburgu, regularnie występowała też z nim jako solistka.
Jednocześnie artystka chętnie sięga po dzieła najnowsze, współpracując z takimi kompozytorami, jak Daniel Schnyder, Marc-Andre Dalbavie, Aaron Kernis, Bechara El Khoury, Eric Tanguy, Benjamin Attahir i Thomas Demenga. Chouchane Siranossian koncertuje jako solistka zarówno na skrzypcach współczesnych, jak i barokowych, ze znakomitymi artystami, wśród których są Leonardo Garcia Alarcon, Kristian Bezuidenhout, Bertrand Chamayou, Andrea Marcon, Daniel Ottensamer, Jos van Immerseel, Christophe Coin, Vaclav Luks, Andreas Spering, Alexis Kossenko, Thomas Hengelbrock i Francois-Xavier Roth.
Prowadzi zespół Esperanza, powstały w 2015 r. w Liechtensteinie, wyróżniony Opus Classic 2018; w 2022 r. ukaże się czwarty album płytowy orkiestry. Pierwsza solowa płyta Chouchane Siranossian, Time Reflexion, otrzymała Diapason Decouverte (2015). Dyskografia artystki obejmuje ponadto – wydawane przez Alpha Classics – Koncert skrzypcowy Mendelssohna, ktory nagrała z Anima Eterna Brugge (In Time), album L’Ange et le Diable (duet z Josem van Immerseelem), koncerty skrzypcowe Tartiniego z Wenecką Orkiestrą Barokową pod dyrekcją Andrei Marcona (2020), koncerty skrzypcowe Andreasa Romberga (z Orkiestrą Barokową „Capriccio”) i – najnowszy album – Bach before Bach (nagrany z Leonardo Garcíą Alarcónem i Balázsem Mátém). Wszystkie płyty są bardzo wysoko oceniane przez krytykę i wyróżniane prestiżowymi nagrodami, np. International Classical Music Awards (ICMA), Preis der Deutschen Schallplatten Kritik, Choc Classica czy Diapason d’Or.
Chouchane gra na dwóch skrzypcach: Barokowych skrzypcach Giuseppe i Antonio Gagliano oraz skrzypcach Giovanniego Battisty Guadagniniego udostępnionych dzięki uprzejmości Fabrice’a Girardina, lutnika z La Chaux-de-Fonds.
{oh!} orkiestra
pod przewodnictwem Martyny Pastuszki już w pierwszej dekadzie swojej działalności zyskała miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce. Zespół współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza.
{oh!} Orkiestra koncertowała w największych salach koncertowych, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie i Auditorium de l’Opéra de Dijon oraz na najważniejszych festiwalach w Europie, takich jak Bayreuth Baroque, Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele w Halle, Tage Alter Musik Regensburg i Musikfestspiele Potsdam Sanssouci.
Wraz z Festiwalem All’Improvviso oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions {oh!} Orkiestra nieustannie odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy. Orkiestra ma na swoim koncie prawykonania m.in. Didone abbandonata Domenica Sarriego, Arminio Johanna Adolfa Hassego, Alessandro nell’Indie Leonarda Vinci, Gismondo re di Polonia Leonarda Vinci i Il Venceslao Antonia Caldary. W 2022 roku {oh!} Orkiestra została rezydentem festiwalu Misteria Paschalia wraz z Martyną Pastuszką w roli Dyrektora Artystycznego. Orkiestra była również zespołem rezydentem Festiwalu Bayreuth Baroque w 2022 roku. Od 2018 roku zespół regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Dzięki tej współpracy {oh!} Orkiestra otrzymała od Instytutu zaproszenie do nagrania kompletu symfonii Mozarta, a także wielu dzieł muzyki polskiego romantyzmu.
martyna pastuszka
skrzypaczka, koncertmistrz, muzyczny „entrepreneur” założycielka
i dyrektor artystyczny {oh!} Orkiestry, z którą regularnie koncertuje. Jako koncertmistrz współpracuje z Pygmalion Ensemble Raphaela Pichona oraz orkiestrą Utopia Teodora Currentzisa. Występowała z cenionymi zespołami jako kierownik artystyczny, koncertmistrz, solistka czy kameralistka, m.in. Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent, Le Parlement de Musique, Aukso, Orquesta Barroca de Sevilla. W 2022 roku jako dyrektor artystyczny-rezydent festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie zaprogramowała całą edycję i prawykonała oratorium Jacoba Schubacka Die Jünger zu Emaus. Prowadzona przez nią {oh!} Orkiestra oraz {oh!} trio nagrywa dla wytwórrni takich jak Aparte, Sony, NIFC, Muso, CPO, Dux.
Martyna Pastuszka została nagrodzona Koryfeuszem w kategorii Osobowość Roku i nominowana do nagród Opus Klassik w kategorii Dyrygent Roku, Paszporty Polityki i Fryderyki.
Przyszłe sezony artystyczne artystki wypełnią kolejne nagrania realizowane dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dla szwajcarskiej wytwórni Prospero, koncerty {oh!} Orkiestry w prestiżowej sali Concertgebouw w Amsterdamie, Theater an der Wien w Wiedniu, festiwalach w Halle, Poczdamie, Rydze, francuskim Ambronay czy Wersalu. Zaproszenie do rocznej rezydencji artystycznej wystosowane zostało przez Orquesta Barroca de Sevilla
i właśnie z tym zespołem Martyna będzie szerzej współpracować w sezonie 2025/26.
SOBOTA, 19 października 2024, GODZ. 18.00
WYKONAWCY
Chouchane Siranossian – skrzypce
{oh!} Orkiestra
Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne
PROGRAM:
Zawrotna wirtuozeria i echa tradycji
Feliks Janiewicz (1762 – 1848) – I Koncert skrzypcowy F-dur
Moderato – Romance – Rondo
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Symfonia nr 5 B-dur K.22.
Allegro – Andante – Allegro molto
Feliks Janiewicz – V Koncert skrzypcowy e-moll
Largo, Allegro moderato – Adagio – Rondo
Bilety w cenie 80 zł