Zapraszamy na wyjątkowy koncert pt. Klasycy wiedeńscy – mniej znani, w wykonaniu muzyków {oh!} Orkiestry, najlepszej polskiej orkiestry historycznej.
Dyrektor artystyczną {oh!} Orkiestry jest Martyna Pastuszka, znakomita skrzypaczka, wykładowca akademicki, muzyczny „entrepreneur”.
W programie koncertu znalazły się utwory kompozytorów, którzy tworzyli muzyczną tkankę Wiednia i których bez wątpienia możemy nazwać klasykami wiedeńskimi, choć są to oczywiście mniej znani twórcy niż Beethoven, Haydn i Mozart. Zarówno Ignaz Pleyel jak i Niccola Mestrino byli uczniami Józefa Haydna, a Sigismund Neukomm zaś był uczniem zarówno Józefa jak i Michaela Haydna oraz Leopolda Mozarta.
Ignaz Pleyel – autor kilku oper, 42 symfonii i 70 kwartetów/kwintetów należy do kategorii kompozytorów niezwykle docenianych za życia i prawie zupełnie zapomnianych po śmierci. Jego świeżo napisane kompozycje były rozchwytywane przez ponad 20 lat działalności jako muzyka/ kompozytora. W 1795 roku Pleyel przeniósł się na stałe do Paryża. W 1807 roku otworzył manufakturę fortepianów. Manufakturę Pleyela wymienia się jako „dostawcę” fortepianów dla Fryderyka Chopina.
Życiorys Niccolo Mestrino przedstawia się dużo mniej imponująco, ale w tej normalności ukazuje jakość codziennego muzycznego życia w Wiedniu. Był znakomitym skrzypkiem, koncertmistrzem, kapelmistrzem choć, najprawdopodobniej z powodów trudnego charakteru, nie zdołał zbudować pozycji na rynku muzycznym. O jego grze napisano, że była „nowa, pełna ekspresji i wrażliwości”.
Sigismond Neukomm był niestrudzonym propagatorem twórczości Józefa Haydna i W.A. Mozarta. Wykształcony jako matematyk, filozof i od najwcześniejszych lat organista i pianista, poświęcił się komponowaniu, podróżowaniu i upowszechnianiu muzyki. Jako propagator muzyki i podróżnik zwiedził i pracował w St. Petersburgu, Rio de Janeiro aż po Tunezję, skrupulatnie zwizytował Wyspy Brytyjskie, Półwysep Apeniński, we Francji osiadł na stałe od roku 1809. Jest autorem około 1300 dzieł. Wśród nich znajdziemy oratoria, dzieła sceniczne, sakralne, symfonie, muzyka kameralna oraz opracowania dzieł Haydna i Mozarta.
Wykonawcy:
{oh!} Quintet
Martyna Pastuszka – skrzypce
Adam Pastuszka – skrzypce
Dymitr Olszewski – altówka
Szymon Stochniol – altówka
Pavel Serbin – wiolonczela
Program:
Ignaz Pleyel (1757-1831) – Kwintet smyczkowy G-dur Ben. 279
Nicola Mestrino (1748 -1789) – Duet G-dur na dwoje skrzypiec Op. 3 nr. 1
Sigismund Neukomm (1778-1858) – Kwintet dramatyczny „Porzucona kochanka”:
„Miłość” Allegro scherzando – ” Wierność” Romance – „Rozpacz” Allegro agitato
Bilety: https://bilety.zamek-pszczyna.pl/
{oh!} Orkiestra – najlepsza polska orkiestra historyczna w Polsce, która z powodzeniem buduje swoją pozycję na międzynarodowej scenie, Występując w ważnych salach koncertowych i na znaczących festiwalach.
Zespół powstał w 2012 na Śląsku, skupia wokół swojej dyrektor artystycznej Martyny Pastuszki specjalistów w dziedzinie historycznego wykonawstwa muzyki. W ciągu ostatniej dekady dynamicznie i konsekwentnie rozwijając się {oh!} Orkiestra ugruntowała swoją pozycję jako jedna z wiodących europejskich orkiestr eksplorujących szeroki repertuar od baroku po muzykę początku XX wieku.
{oh!} Orkiestra regularnie współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami kultury i festiwalami. Do najważniejszych stałych partnerów należą: Muzeum Śląskie w Katowicach, NOSPR (stała rezydencja artystyczna od 2015), Instytut Adama Mickiewicza.
Od 2015 r. zespół jest rezydentem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej All’Improvviso w Gliwicach gdzie konsekwentnie rozwija działalność operową realizując projekt przywracania do wykonania i procesu rekonstrukcji oper barokowych. W ramach festiwalu swoje premiery miały: Domenico Sarro Didone abbandonata, Johann Adolf Hasse Arminio oraz Cajo Fabricio, Leonardo Vinci Gismondo re di Polonia oraz Georg Friedrich Händel Il pastor fido.
Od 2018 roku {oh!} Orkiestra posiada także strategiczne partnerstwo z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina prezentując rozbudowane wykonawczo i obsadowo programy klasyczne i romantyczne w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”. Przez lata, {oh!} Orkiestra zdobyła międzynarodową reputację występując na najważniejszych festiwalach, scenach i salach koncertowych w tym Theater an der Wien, Staatsoper Berlin, Tchaikovsky Hall w Moskwie, Konzerthaus Dortmund, Kölner Philharmonie, Bachfest Leipzig, HandelFestspiele Halle, Tage Alter Musik w Herne czy Bayreuth Baroque Opera Festival.
Dyskografia zespołu obejmuje wiele cenionych wydawnictw. Szczególne miejsce zajmują w niej nazwiska wybitnych polskich kompozytorów: Jakuba Gołąbka i Karola Kurpińskiego (nagrania zrealizowane dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina). Inne wydawnictwa to m.in. nominowane do nagrody Opus Klassik 2021, Koryfeusza Muzyki Polskiej i Nagrody Niemieckiego Stowarzyszenia Krytyków Płytowych Gismondo, re di Polonia Leonarda Vinciego (Parnassus Arts Productions) z kontratenorem Maxem Emanuelem Cenciciem w roli tytułowej. Przyszłe wydawnictwa zespołu obejmą Symfonie Karola Lipińskiego oraz wczesne kantaty Telemanna z Ensemble Polyharmonique.
Martyna Pastuszka – z biegiem lat stała się jednym z najlepszych muzyków swojego pokolenia, występując w całej Europie jako solistka, koncertmistrz, kameralistka i lider orkiestry. Regularnie występuje z wybitnymi zespołami barokowymi, takimi jak Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie i Collegium Vocale Gent Philippe’a Herreweghe.
Występowała również jako koncertmistrz i solistka m.in. z Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum. Współpracuje również regularnie z zespołem Altera pars oraz Ensemble Polyharmonique.
W odpowiedzi na potrzebę przedstawiania muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności – w 2012 założyła {oh!} Orkiestrę, z którą regularnie występuje na renomowanych festiwalach i w salach koncertowych wraz z takimi artystami jak Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orliński, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken czy Lorenzo Coppola.
Dotychczas Martyna Pastuszka może pochwalić się imponującą dyskografią obejmującą ponad 60 wydawnictw. Jej ostatnie nagrania zostały zwieńczone wielokrotnymi nominacjami do prestiżowych nagród, w tym do nagrody Fryderyk, Koryfeusza Muzyki Polskiej oraz Paszportu Polityki.
Poza działalnością koncertową Martyna Pastuszka od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej w Katowicach.