Piotr Kłosek – wspomnienie

Z wielkim żalem i smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Piotra Kłoska, jednego z najwybitniejszych polskich fotografików jazzowych, naszego przyjaciela, wieloletniego współpracownika Muzeum Zamkowego w Pszczynie, człowieka pogodnego, o ujmującej osobowości, wielkiej kulturze, wiedzy i talencie.

Wyrazy głębokiego współczucia Rodzinie i najbliższym składa Dyrektor Maciej Kluss oraz pracownicy Muzeum Zamkowego w Pszczynie.

Źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/piotrklosekofficial

Źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/piotrklosekofficial

Piotr Kłosek jest autorem zdjęć koncepcji i projektu graficznego wydawnictw albumowych przygotowanych na zlecenie Muzeum Zamkowego w Pszczynie: „Zamek w Pszczynie – perła Architektury śląskiej” (2018) i drugiego wydania z 2023 roku, „Zameczek Myśliwski Promnice” (2019), „Pszczyna wczoraj i dzisiaj” (2020). Przygotował projekt graficzny katalogu do wystawy pt. „Europejski Fajans delikatny z XIX wieku, tworzył także grafikę do wielu wystaw, koncertów i innych wydarzeń organizowanych w Muzeum.

Jest także autorem kilkuset zdjęć prezentujących wnętrza i zbiory Muzeum oraz architekturę Zamku pszczyńskiego, Stajni Książęcych i Zameczku Myśliwskiego Promnice. Część z nich znalazła się we wspomnianych albumach.

Praca z Piotrem Kłoskiem była czystą przyjemnością. Zwykł mówić „jestem profesjonalistą” i taki właśnie był podejmując się kolejnych zleceń dla Muzeum. Tworzył i czuwał nad realizacją projektu do samego końca, przygotowując materiały do druku i doglądając procesu druku.

Będzie nam brakowało rozmów z panem Piotrem nie tylko o pracy. Do zobaczenia Drogi Przyjacielu!

Piotr Kłosek urodził się 9 lipca 1957 roku.
Prezentujemy życiorys artystyczny napisany jego własnymi słowami


POCZĄTKI

Aktywne zainteresowanie fotografią i sztukami plastycznymi pojawiło się u mnie bardzo wcześnie. Już jako licealista w pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku rozpocząłem przygodę z fotografią, eksperymentując już wtedy z technikami specjalnymi jak izohelia, collage czy też barwienie odbitek monochromatycznych.

NIE TYLKO JAZZ

Już w 1976 roku w wieku 19 lat rozpocząłem wieloletnią współpracę z Wydawnictwem Płytowym „Poljazz” oraz współpracę w czasopismem „Jazz” (fotografie z koncertów i kilka okładek) oraz trwającą najdłużej – z czasopismem „Jazz Forum”. W tamtym czasie stworzyłem też dużo fotografii promocyjnych muzyków i zespołów dla Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego i Agencji Artystycznej „Pagart”.

W 1980 roku z inicjatywy PSJ i Poljazzu odbyłem pierwszą podróż do Indii na festiwal jazzowy Jazz Yatra w Bombaju. Po ponad dwumiesięcznej podróży powstała wystawa fotograficzna „Indie i Nepal” prezentowana w KMKiP „Empik-Ściana Wschodnia” w Warszawie. Mając już wystarczający dorobek wydawniczy w 1980 roku złożyłem dokumenty do Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a w 1981 roku uzyskałem status członka rzeczywistego ZAIKS-u.

Okres stanu wojennego, smutny, szary i przygnębiający spowodował u mnie ogromną tęsknotę za kolorem i wtedy za pomocą wcierania zwitkiem waty cudem zdobytych transparentnych tuszy „Ecoline” zacząłem malować, dodawać kolor na fotografiach czarno-białych powstałych na koncertach i festiwalach jazzowych. Tak powstała pierwsza wystawa „Monidła Jazzowe” prezentowana w Galerii Studio w Warszawie podczas festiwalu Jazz Jamboree ’83 w Warszawie. Korzystając z tej techniki zaprojektowałem okładkę pierwszego wydania płyty „C.O.C.X.” Tomasza Stańki – z 1985 r. Kolejna wystawa Monideł Jazzowych miała miejsce podczas Salon Européen du Jazz w Paryżu w listopadzie 1985 r.

W styczniu i lutym 1986 r. uczestniczyłem w wyprawie etnomuzykologicznej Poljazzu do Indii i Nepalu. Cykl fotografii zrobionych podczas tej podróży został pokazany latem 1986 w galerii Stowarzyszenia Architektów Polskich na ul. Foksal w Warszawie. Te same fotografie po niemal 30 latach zostały też zaprezentowane podczas Krakow Photo Fringe 2015 na autorskiej wystawie Indie, Nepal – poza czasem.

W 1987 roku malowane już za pomocą aerografu i tuszy Ecoline fotografie jazzowe zostały nagrodzone Grand Prix na międzynarodowym konkursie fotografii przy Ingolstädter Jazztage w Bawarii, w Niemczech.

Pod koniec 1987 roku rozpocząłem intensywną dwuletnią współpracę z wydawnictwem płytowym Polskie Nagrania Muza”, gdzie na stałe zlecenie opiekowałem się działem fotografii. Owocem tej współpracy były fotografie do okładek płyt Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Hiolskiego i wielu innych z muzyką jazzową i rozrywkową jak chociażby Bernard Kafka feat. Ewa Bem „Metamorphosis”.

Od końca 1989 roku współpracowałem z wydawnictwem płytowym Pomaton gdzie powstały między innymi okładki do płyt: Kaczmarski, Gintrowski, Łapiński „Mury w muzeum raju”, Jacek Wójcicki „Live Character”, Przemysław Gintrowski „Kamienie”.

Za pomocą techniki collage’u fotograficznego stworzyłem w 1992 roku obraz wykorzystany do plakatu KFPP Opole 92, tą techniką powstał też collage wykorzystany w 1993 roku na okładce płyty Kora „Ja w podróż pana zabiorę”.

REKLAMA I PRASA

Od 1994 roku rozpocząłem trwającą kilka lat współpracę w dużymi, międzynarodowymi agencjami reklamowymi, przede wszystkim z GGK Warszawa oraz z agencjami Corporate Profiles i Lintas.

Kolejna wystawa malowanych kolorowymi tuszami za pomocą aerografu czarno-białych fotografii, portretów koncertowych muzyków jazzowych powstała dzięki inicjatywie pierwszego w Europie Wschodniej profesjonalnego laboratorium Kodak Q-lab na początku1995 roku. Profesjonalnie zreprodukowane oryginały prac zostały powiększone na kolorowym papierze fotograficznym Kodak do formatu 150X100 cm. Została zauważona przez przewodniczącego Rady Artystycznej ZPAF i po kilku miesiącach przygotowań zostałem przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików.

WYDAWNICTWA ALBUMOWE I WYSTAWY INDYWIDUALNE                                                                                                            

W 1999 roku został wydany album „Ukrzyżowany” z moimi fotografiami krucyfiksów z kolekcji Muzeum Obrazów we Lwowie. Album w tym samym roku otrzymał prestiżową główną nagrodę Grand Prix w konkursie „Najpiękniejsza książka roku” PTWK. W latach 2000 – 2002 zająłem się ilustracyjną i reportażową fotografią prasową dla czasopism „Zwierciadło” i „Viva”, a następnie pomiędzy 2003 – 2006 rokiem intensywnie współpracowałem z czasopismami wydawnictwa Axel Springer – „Olivia”, „Profit”, „Forbes” i „Newsweek”.

W 2006 przeprowadziłem się z Mazowsza do Krakowa realizować zdjęcia do albumu o Wzgórzu Wawelskim. Tam też w 2007 roku zrobiłem cykl fotografii do albumu „Matka Boska w sztuce Polski i Rosji” oraz do dużej wystawy i katalogu „Ikony Jerzego Nowosielskiego i archetypy” fotografując dzieła sztuki także we Lwowie oraz architekturę i wnętrza Sofii Kijowskiej. Od początku 2009 roku na zlecenie Muzeum Zamkowego w Pszczynie rozpocząłem pracę nad cyklem fotografii o Zamku w Pszczynie. Oba wydawnictwa, „Wawel” i „Pszczyna” ukazały się nakładem Wydawnictwa „Bosz” w 2010 roku.

Przy okazji promocji albumu „Wawel” powstała wystawa samodzielnie przeze mnie wydrukowanych w standardzie Epson Digigraphie fotografii na szlachetnym papierze Canson Infinity. Oceniony przez przedstawiciela firmy Canson bardzo wysoki poziom wydruków obrazów fotograficznych został uhonorowany wieloletnią prezentacją tych prac na oficjalnej stronie internetowej Canson Infinity. Wystawa była prezentowana w 2010 r. na zamku Królewskim na Wawelu i w Muzeum Zamkowym w Pszczynie, w 2011 r. przez Instytut Polski w Wilnie a w formie większej objętościowo i w dużych formatach na parkanie Łazienek Królewskich w Warszawie oraz w 2012 roku w Muzeum Sofii Kijowskiej.

W październiku i listopadzie 2011 roku miała też miejsce wystawa kolaży fotograficznych w Planetarium Piwnicy pod Baranami w Krakowie. W 2011 roku zrealizowałem pełną dokumentację fotograficzną witraży Adama Stalony-Dobrzańskiego wraz koncepcją, projektem graficznym i przygotowaniem do druku katalogu.

W 2012 otrzymałem od wydawcy propozycję zilustrowania swoimi collage’ami dzieła Gabriela Garcii Marqueza „Sto lat samotności”. Niestety nie doszło do wydania ilustrowanej książki i postanowiłem kontynuować nadal pracę nad ilustracjami z zamiarem stworzenia wystawy. Po kilku latach pracy wystawa została zrealizowana pod tytułem „Realizm magiczny” dzięki uprzejmości Instytutu Cervantesa w Warszawie. W galerii Instytutu w grudniu 2016 roku odbyła się jej premiera pod patronatem Ambasady Kolumbii w Warszawie. Następnie została zaprezentowana Instytut Cervantesa w Krakowie w 2017 roku a w 2018 we wspaniałej galerii Foto-Gen (dawniej „Domek romański”) Ośrodka Kultury we Wrocławiu. Cały cykl 22 ilustracji został też wykorzystany w książce pod redakcją dr. Marcina Sarny „Sto lat samotności – 50 lat później” wydanej przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie w 2019 roku.

Ostatnio zająłem się kompleksowym opracowywaniem wydawnictw albumowych, od fotografii, ich edycję i opracowanie, poprzez koncepcję i projekt graficzny do przygotowania do druku i opieki nad procesem druku. Na zlecenie Muzeum Zamkowego w Pszczynie powstały kolejno „Zamek w Pszczynie – perła Architektury śląskiej” 2018 r. I drugie wydanie 2023 r., „Zameczek Myśliwski Promnice” 2019 r. „Pszczyna wczoraj i dzisiaj” 2020 r. I wiele innych. W 2019 r. zrealizowałem też cykl fotografii do albumu „Zamek Książ w Wałbrzychu”.

źródło: https://jazzforum.com.pl

11

/ 06 / 2024