2009-08-02 Pszczyński Festiwal Muzyczny „Daisy – Twoja Muza”

Muzemum Zamkowe Pszczyna - logo

Sala Lustrzana
niedziela, 2 VIII 2009 r.
godz. 19.00

Koncert inaugurujący
Pszczyński Festiwal Muzyczny”Daisy-Twoja Muza”
w wykonaniu
Konstantego Andrzeja Kulki
oraz Kwartetu Prima Vista.

Program koncertu

Program koncertu

Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Cztery pory roku op. 8

Koncert nr 1 E-dur “Wiosna”
Allegro
Largo
Allegro

Koncert nr 2 g-moll “Lato”
Allegro
Adagio e piano – Presto e forte
Presto

Koncert nr 3 F-dur “Jesień”
Allegro
Adagio molto
Allegro

Koncert nr 4 f-moll “Zima”
Allegro non molto
Largo
Allegro

Konstanty Andrzej Kulka
Skrzypce

Monika Raczyńska
Klawesyn

Kwartet Prima Vista
Krzysztof Bzówka – skrzypce I
Marek Wroński – skrzypce II
Dariusz Kisieliński – altówka
Zbigniew Krzymiński – wiolonczela

Dyrektor artystyczny Festiwalu
Wojciech Mrozek

Słowo o muzyce – Kamila Kiełbińska

Program:

Antonio Vivaldi

Cztery Pory Roku

Kwartet Prima Vista, obchodzący w roku 2006 jubileusz 10-lecia działalności, należy do najciekawszych i najlepszych polskich zespołów kameralnych. Zdumiewa rozległość zainteresowań repertuarowych kwartetu i konsekwencja w propagowaniu dzieł kompozytorów polskich – od „Dumy” Anonima z XVI w., przez utwory zapomnianych kompozytorów XIX w. jak Franciszek Lessel, Antoni Stolpe, Antoni Rutkowski, kwartety Stanisława Moniuszki czy Karola Szymanowskiego do utworów kompozytorów współczesnych jak Witold Lutosławski, Jan Krenz, Zygmunt Krauze, Aleksander Lasoń czy Krzysztof Penderecki. Szczególnym zainteresowaniem Kwartetu Prima Vista cieszy się twórczość Wolfganga Amadeusza Mozarta – jego kwartety i kwintety smyczkowe, a także utwory z udziałem fortepianu, fletu, oboju, klarnetu czy waltorni – wykonuje on corocznie na Festiwalu Mozartowskim w Warszawie. Odkryciem Kwartetu jest twórczość Juana Crisostomo de Arrriagi – „hiszpańskiego Mozarta”, którego trzy kwartety zostały przez zespół wprowadzone na estrady polskie i po raz pierwszy nagrane w Polsce na płytę kompaktową. Prima Vista jest także odkrywcą niezwykle ciekawego kompozytora i malarza, związanego silnie z Polską – Konstantina Mikołaja Ciurlionisa.

Kwartet często współpracuje z wybitnymi polskimi i zagranicznymi solistami: pianistami – Ewą Pobłocką, Piotrem Palecznym, Januszem Olejniczakiem, Krzysztofem Jabłońskim, Pawłem Kowalskim
( kameralne wersje koncertów fortepianowych W. A. Mozarta
i F. Chopina, kwintet fortepianowy J. Zarębskiego), skrzypkami – Konstantym Andrzejem Kulką, Janem Staniendą („Cztery pory roku”
A. Vivaldiego, koncert skrzypcowy A. Panufnika),
klarnecistą Michelem Lethiec, wiolonczelistą Arto Norasem, śpiewaczkami – Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Dorotą Lachowicz (kantaty J. S. Bacha, „Stabat Mater” G.B. Pergolesiego, A. Scarlattiego, A.Caldary, A Vivaldiego, L. Boccheriniego), śpiewakami – Jerzym Artyszem, Józefem Fraksteinem
(kantaty J. S. Bacha, „Cztery sonety miłosne do słów Szekspira”
T. Bairda, „Ballady Franciszka Villona” E. Pałłasza).

Kwartet Prima Vista z gośćmi wykonuje również opery komiczne
„La serva padrona” G. B. Pergolesiego i „ Pimpinone”
G. Ph. Telemanna. Owocem współpracy z Kwartetem Wilanów
i Kwartetem Śląskim są wykonania oktetów F. Mendelsohna,
N. Gade, G. Enescu i D. Szostakowicza.

Zespół grywa także z upodobaniem muzykę salonową XIX i XX wieku. Współpracuje również z muzykami jazzowymi jak pianiści: Filip Wojciechowski („Chopin – jasna strona księżyca. Impresje jazzowe”), Krzysztof Herdzin (płyta „Seriale, seriale”), Andrzej Jagodziński i Marcin Masecki (płyta „Gdzie są filmy z tamtych lat”), saksofoniści Henryk Miśkiewicz i Zbigniew Namysłowski.

Członkowie Kwartetu Prima Vista są również cenionymi muzykami studyjnymi – brali udział w nagraniach muzyki filmowej Zbigniewa Preisnera, Jana A.P. Kaczmarka i Krzesimira Dębskiego.
Brali też udział w nagraniach płyt takich wykonawców jak Edyta Górniak, Anna Maria Jopek, Michał Bajor, Tytus Wojnowicz
i Grzegorz Turnau.

Kwartet Prima Vista nagrał 14 płyt kompaktowych dla wytwórni: Dux, Winther & Winther i Polskiego Radia. Siedem z nich uzyskało nominację do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”,
a trzy z nich zostały nagrodzone statuetką „Fryderyk” (kameralna wersja koncertów Chopina z Piotrem Palecznym i „Cztery pory roku „ Vivaldiego z Konstantym Andrzejem Kulką – Fryderyki ’99 oraz kameralna wersja koncertów fortepianowych Bacha z Waldemarem Malickim i Tamarą Granat – Fryderyk 2000) .
Dwa albumy („Cztery pory roku” i Koncerty Chopina) zdobyły również tytuł „Złotej” i „Platynowej płyty”.

Kwartet Prima Vista koncertował w Filharmonii Narodowej,
Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, na Zamku Królewskim, w Pałacu na Wodzie w Łazienkach Królewskich,
w Belwederze, warszawskiej Zachęcie i w salach wielu filharmonii
w Polsce. Był również gościem Festiwalu Muzycznego w Łańcucie, Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach, Festiwalu Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale” we Wrocławiu, Festiwalu „Muzyka i Architektura” w Toruniu, Festiwalu „Muzyka w zabytkach Chełmna” w Chełmnie nad Wisłą, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Kazimierzu nad Wisłą, Festiwalu „Cztery pory roku” w Pałacu Czartoryskich w Sieniawie, Festiwalu „Mittel – Europa”
w Niemczech, Festiwalu „Chopin et G. Sand” w Nohant we Francji oraz w wielu festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą.

Kwartet koncertował na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Grecji Kanadzie, USA, Japonii, Korei Południowej, Malezji
i na Borneo.

Wszyscy członkowie Kwartetu Prima Vista byli gościnnymi profesorami w Letniej Akademii w Toyama w Japonii i w Suwon Uniwersity w Korei Południowej.

Kwartet tworzą byli wieloletni muzycy Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka i Sinfonii Varsovii Yehudi Menuhina i Krzysztofa Pendereckiego.

Od maja 2003 roku Kwartet Prima Vista działa jako samodzielny zespół w ramach Warszawskiej Opery Kameralnej.

profesor Konstanty Andrzej Kulka
Jest zaliczany do grona najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia. Urodzony w Gdańsku w 1947 roku, naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat ośmiu u Stefana Hermana i kontynuował u tego samego pedagoga w Liceum Muzycznym i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku.
Już jako 17-letni student uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. N. Paganiniego w Genui, jednak drogę do sławy otworzył mu Międzynarodowy Konkurs w Monachium, gdzie zdobył I nagrodę. Od tego momentu rozpoczęła się jego błyskawiczna kariera – od 1966 roku Konstanty Andrzej Kulka koncertuje na obu półkulach (wszystkie kraje Europy, USA, Ameryka Południowa, Japonia, Australia).
Jako solista był gościem wielu renomowanych orkiestr takich, jak Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony, London Symphony, English Chamber, Filharmonia Leningradzka. Uczestniczył także w prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in. w Berlinie, Bordeaux, Lucernie i wielu innych.
Szczególne miejsce w tournées artystycznych skrzypka zajmują występy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Od 1968 roku Konstanty Andrzej Kulka występował w duecie z Jerzym Marchwińskim, uprawiał też kameralistykę wraz ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim jako członek Kwartetu Polskiego Radia i Telewizji.
Artysta ma na koncie liczne nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji oraz Polskich Nagrań. Wśród nagrań płytowych szczególne uznanie zyskały Cztery pory roku A. Vivaldiego z Orkiestrą Kameralną Karola Teutscha, Koncerty skrzypcowe F. Mendelssohna i A. Głazunowa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Katlewicza, Koncert skrzypcowy J. Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, a także Sonaty na skrzypce solo J. S. Bacha.
Konstanty Andrzej Kulka nagrywa również dla zagranicznych radiofonii i firm płytowych – jego nagranie II Koncertu skrzypcowego K. Szymanowskiego dla EMI zostało w 1981 roku nagrodzone „Grand Prix du Disque”. W ogromnym repertuarze skrzypka ważne miejsce zajmuje muzyka współczesna – jest on znakomitym interpretatorem m.in. Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego, który wykonywał wielokrotnie z różnymi orkiestrami pod dyrekcją kompozytora.

27

/ 07 / 2021