Wystawa czasowa — Czeczot. Tylko dla dorosłych

Stajnie Książęce, 22 kwietnia-30 listopada 2022

Od 22 kwietnia będzie można zobaczyć nową wystawę czasową prezentującą twórczość wybitnego satyryka, grafika i autora filmów animowanych. Andrzej Czeczot w okresie młodości związany był ze Śląskiem, a w Pszczynie mieszkał i współtworzył środowisko artystyczne na początku lat 70. ubiegłego wieku. Prezentowane na wystawie dzieła pochodzą głównie z kolekcji rodzinnej syna artysty. Część obiektów nie była nigdy wcześniej eksponowana. Na wystawie będzie można zobaczyć rysunki tworzone dla „Szpilek” „Polityki”, „Nie”. Ważną część wystawy stanowią wczesne dzieła artysty: niewielkie portrety i pejzaże z okresu życia na Śląsku.

Z bogatej twórczości Czeczota jako reżysera filmów animowanych, można zobaczyć „Makatki”, żartobliwe interpretacje ludowych przysłów. Gratkę dla wielbicieli literatury czeskiej stanowią ilustracje do „Przygód dobrego wojaka Szwejka”. Dopełnieniem wystawy są prace powstałe w Stanach Zjednoczonych, gdzie Czeczot współpracował z prestiżowymi magazynami „ New York Times” „New Yorker”, „The Wall Street Journal”, „Washington Times”.

Uwaga! Część wystawy ze względu na treść, przeznaczona jest tylko dla dorosłych zwiedzających.

Prace na wystawie pochodzą z kolekcji prywatnej syna artysty. Fotografie Czeczota autorstwa Anny Chojnackiej pochodzą z kolekcji Muzeum Historii Katowic.
Kurator wystawy: Dominika Sulińska
Zdjęcia prac: Marcin Cyran, Anna Chojnacka


Andrzej Czeczot (1933-2012)

Rysownik, malarz i reżyser filmów krótkometrażowych urodził się w roku 1933 w Krakowie. Uważany za jednego z najwybitniejszych i niepokornych ilustratorów prasowych, zajmował się także plakatem  i scenografią. Na Śląsk trafił jako nastolatek, do Żor, gdzie uczył się w liceum. Ukończył Wydział Grafiki w  katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych  w Krakowie w 1957 roku.  Rok wcześniej zadebiutował  w tygodniku „Szpilki”. Zatrudnił się jako redaktor graficzny   w Wydawnictwie Śląsk w Katowicach, a w czasopiśmie „Literatura” miał swoją rubrykę.  W tym czasie głośno było o jego sporze z aktorem Ryszardem Filipskim, ówczesnym dyrektorem Teatru Ludowego w Nowej Hucie.  Czeczot został pozwany za rysunek przestawiający mężczyznę z zasłoniętą twarzą, siedzącego przy stole, na którym leżał pistolet i puszka z napisem „Zyklon B”; z tyłu wisiał afisz teatralny    z napisem: Teatr Ludowy w Nowej Hucie – „Ryszard IV”.  Sąd skazał Czeczota na sześć miesięcy więzienia w zawieszeniu. Za swoje rysunki satyryczne artysta został w stanie wojennym internowany. W sierpniu 1982 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. W Nowym Jorku publikował u najlepszych: „New Yorkera”, „The Wall Street Journal”, „Washington Times”, w literackim dodatku do „New York Timesa” (Book Review). Jego satyryczne rysunki weszły do kanonu współczesnej plastyki.

Do Polski wrócił w 1997 roku, już po zmianach ustrojowych. Rysował dla czasopism „Polityka”, „Wprost”, „Nie”.

Anna Chojnacka, zbiory Muzeum Historii Katowic

12

/ 04 / 2022