tomasz ritter
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego. Studiował pod kierunkiem Alexeia Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Marii Uspienskiej i Alekseja Szewczenki (klawesyn). Obecnie odbywa studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego (fortepian, fortepian historyczny) oraz Menno van Delfta (klawesyn). We wrześniu 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie.

Jest także laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2011, I nagroda i Rubinowa Szpila Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej), VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego dla Młodych Muzyków w Enschede (2010, I nagroda i Nagroda Dziennikarzy). W 2018 roku był nominowany do Paszportów Polityki w kategorii Muzyka poważna, a w 2019 roku do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie roku. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in. Chopin i jego Europa, Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Rubinstein Piano Festival w Łodzi, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Nohant Festival Chopin we Francji, Chopin-Festival w Hamburgu. Współpracował z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą XVIII wieku, {oh!} Orkiestrą, Bach Collegium Japan, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”.

{oh!} ORKIESTRA
{oh!} Orkiestra została założona w 2012 roku przez skrzypaczkę Martynę Pastuszkę, szybko zyskując miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym. Zespół występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie, Auditorium de l’Opéra de Dijon, Margravial Opera House w Bayreuth oraz na najważniejszych festiwalach w Europie, takich jak Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele Halle, Tage Alter Musik Regensburg i wiele innych.
Swoją uwagę {oh!} Orkiestra poświęca odkrywaniu na nowo zapomnianego barokowego repertuaru operowego, ożywiając i
przywracając do wykonania dzieła takie jak Alessandro nell’Indie i Gismondo, re di Polonia Leonarda Vinciego, Il Venceslao Antonio Caldary czy Arminio Johanna Adolfa Hassego. Od 2023 roku {oh!} Orkiestra jest regularnie zapraszana na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna” w Muzeum Zamkowym w Pszczynie, gdzie występuje jako zespół rezydent z Martyną Pastuszką jako dyrektorem-rezydentem festiwalu.
Od 2018 roku orkiestra utrzymuje stałą współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Dotychczas Instytut wydał płyty {oh!} Orkiestry poświęcone twórczości Jakuba Gołąbka i Karola Kurpińskiego oraz album z utworami symfonicznymi Karola Lipińskiego i Stanisława Moniuszki. Dzięki tej współpracy {oh!} Orkiestra otrzymała od Instytutu zaproszenie do nagrania kompletu symfonii Mozarta, a także wielu dzieł muzyki repertuaru klasycznego i romantycznego.

Martyna Pastuszka
Martyna Pastuszka jest skrzypaczką, dyrygentką, solistką i kameralistką, a także założycielką i dyrektorką artystyczną zespołu {oh!} Orkiestra, działającego od 2012 roku. Współpracowała z renomowanymi zespołami, m.in. Pygmalion Ensemble Raphaëla Pichona, Utopia Teodora Currentzisa, Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent i Le Parlement de Musique.
Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Prowadzi badania nad zapomnianym repertuarem muzyki kameralnej, m.in. dziełami skrzypcowymi Josepha Marchanda (suity).
Dokonała prawykonań i odkryła na nowo opery i oratoria takich kompozytorów, jak Leonardo Vinci, Johann Wilhelm Schuback, Esaias Reusner, Domenico Sarri, Johann Adolf Hasse i Feliks Janiewicz, a także dzieła symfoniczne kompozytorów twórców klasycznych i romantycznych. Jej najnowsze osiągnięcia artystyczne obejmują m.in. pełnienie funkcji dyrektora artystycznego-rezydenta na festiwalu Misteria Paschalia, zaproszenie jako artysta-rezydent na Bayreuth Baroque Opera Festival oraz współpracę z Orquesta Barroca de Sevilla jako artysta-rezydent w sezonie 2025/26.
W 2023 roku otrzymała prestiżową nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. W 2021 roku TVP Kultura zrealizowała film dokumentalny pt. Nie jestem maestro, podkreślający jej rolę liderki i wyjątkową wizję artystyczną.
SOBOTA, 11 października 2025, GODZ. 18.00
WYKONAWCY
Tomasz Ritter – fortepian*
{oh!} Orkiestra
Martyna Pastuszka – kierownictwo artystyczne
*Koncert z wykorzystaniem fortepianu historycznego marki Erard z 1839 roku będącego obecnie w posiadaniu Muzeum Zamkowego w Pszczynie.
PROGRAM
ERARD 1839 / Elsner
Józef Elsner (1769–1854) – Kwartet fortepianowy op. 15
Józef Władysław Krogulski (1815–1842) – Kwartet fortepianowy op. 2, dedykowany Józefowi Elsnerowi
Józef Elsner – Sonata fortepianowa nr 2 D-dur
kONCERT REJESTROWANY – NAGRYWANY BĘDZIE ZARÓWNO DŹWIĘK, JAK I OBRAZ.
Bilety w cenie 100 zł
