Denis Orellana
Swoją profesjonalną edukację muzyczną rozpoczął w Młodzieżowej Orkiestrze Symfonicznej San Pedro Sula jako puzonista pod kierunkiem Alfonso Floresa. Studiował w Escuela Superior de Canto de Madrid, jedynej uczelni w Europie poświęconej wyłącznie śpiewakom operowym, do 2024 roku, łącząc naukę śpiewu ze studiami informatyki i projektowania cyfrowego. Brał udział w kursach mistrzowskich w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie pod kierunkiem sopranistki Emanueli Salucci oraz w Madrycie pod kierunkiem Caroliny Alcaide, a także ukończył program Erasmus w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (HMDK) w Stuttgarcie.

W marcu 2021 roku zadebiutował w Madrycie w roli Amora w światowej premierze La selva sin amor. Wkrótce potem wystąpił jako Cherubino w Le nozze di Figaro Mozarta w inscenizacji Mariny Bollaín i Nacho Rodrígueza. Jeszcze w tym samym roku zadebiutował międzynarodowo jako Berardo w operze Carlo il Calvo Nicola Porpory w Teatro Auditorio San Lorenzo del Escorial. Śpiewał u boku takich artystów jak Max Emanuel Cenčić, Julia Lezhneva i Franco Fagioli. W lutym 2022 roku Denis zaśpiewał rolę Ćmy w operze Brittena Sen nocy letniej w Wilhelma Theater w Stuttgarcie.
Podczas Bayreuth Baroque Opera Festival w tym samym roku wystąpił jako Zeffiro w Il Nascimento dell’Aurora Albinoniego oraz Ernesto w Griseldzie Bononciniego – oba w wersjach koncertowych – debiutując przed szeroką, międzynarodową publicznością. W 2023 roku zaprezentował Si suoni la tromba Scarlattiego w koncercie solowym w Bayreuth. W ostatnich sezonach śpiewał także role Alessandro w Il Venceslao Caldary w Gliwicach i w Theater an der Wien (debiut w tej instytucji), Dariusa w Nebucadnezzar Keisera w Schlosstheater Schwetzingen i Theater Magdeburg oraz tytułową rolę Teseo na Halle Händla Festival. Jego występy w rolach Mozarta: Cavaliera Ramiro w La finta giardiniera w Landestheater Salzburg oraz Sifare w Mitridate, re di Ponto podczas Mozartiany w Brukseli oraz w ramach Les Festivals de Wallonie w Mons i Namur wywołały sensację.
Anna Karpowicz
Laureatka Paszportu „Polityki” 2020 w kategorii Muzyka poważna, dwukrotna zdobywczyni nagrody Fryderyk, odznaczona medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz wyróżniona tytułem Koryfeusza Muzyki Polskiej wraz z zespołem Hashtag Ensemble, którego jest założycielką. Flecistka, kuratorka i animatorka życia muzycznego, łączy w swojej działalności doskonałość wykonawczą z otwartością na współczesność. W centrum jej zainteresowań znajduje się empatia kontekstualna – podejście, które łączy sztukę dźwięku z refleksją nad jej miejscem w świecie społecznym i kulturowym.

Absolwentka Hochschule für Musik Detmold w klasie Janosa Bálinta oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (klasa Antoniego Wierzbińskiego). Uczestniczka Fellowship Programme przy Europejskiej Radzie Muzycznej (2022–2024) oraz Leadership Academy for Poland (2024). Współpracuje z najważniejszymi orkiestrami i dyrygentami w kraju i za granicą – m.in. z Sinfonia Varsovia pod batutą Bar Avni, {oh!} Orkiestrą Historyczną Martyny Pastuszki, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy Marka Mosia, Polską Orkiestrą Radiową Michała Klauzy, a także z Orkiestrą Opery Narodowej w Bukareszcie i solistami The Israeli Opera w Tel Awiwie. W 2024 roku ukazała się jej płyta z Concertinem na flet i orkiestrę Witolda Szalonka (wyd. ANAKLASIS), nagrana z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Album został uhonorowany nagrodą Fryderyk 2025 w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca. Artystka ma w dorobku kilkanaście nagrań wydanych przez wytwórnie KAIROS, ANAKLASIS, Bołt Records, DUX i Requiem Records, a także solowy album cyfrowy TOVA – recital na flet, elektronikę i wideo.
Jako kuratorka tworzy projekty z pogranicza muzyki klasycznej i współczesnej, zapraszając do refleksji nad relacjami między kompozytorem, wykonawcą a odbiorcą. Współpracuje z czołowymi instytucjami i festiwalami w Polsce i Europie, budując mosty między tradycją a nowymi formami ekspresji artystycznej.

{oh!} ORKIESTRA
{oh!} Orkiestra została założona w 2012 roku przez skrzypaczkę Martynę Pastuszkę, szybko zyskując miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym. Zespół występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie, Auditorium de l’Opéra de Dijon, Margravial Opera House w Bayreuth oraz na najważniejszych festiwalach w Europie, takich jak Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele Halle, Tage Alter Musik Regensburg i wiele innych.
Swoją uwagę {oh!} Orkiestra poświęca odkrywaniu na nowo zapomnianego barokowego repertuaru operowego, ożywiając i
przywracając do wykonania dzieła takie jak Alessandro nell’Indie i Gismondo, re di Polonia Leonarda Vinciego, Il Venceslao Antonio Caldary czy Arminio Johanna Adolfa Hassego. Od 2023 roku {oh!} Orkiestra jest regularnie zapraszana na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna” w Muzeum Zamkowym w Pszczynie, gdzie występuje jako zespół rezydent z Martyną Pastuszką jako dyrektorem-rezydentem festiwalu.
Od 2018 roku orkiestra utrzymuje stałą współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Dotychczas Instytut wydał płyty {oh!} Orkiestry poświęcone twórczości Jakuba Gołąbka i Karola Kurpińskiego oraz album z utworami symfonicznymi Karola Lipińskiego i Stanisława Moniuszki. Dzięki tej współpracy {oh!} Orkiestra otrzymała od Instytutu zaproszenie do nagrania kompletu symfonii Mozarta, a także wielu dzieł muzyki repertuaru klasycznego i romantycznego.

Martyna Pastuszka
Martyna Pastuszka jest skrzypaczką, dyrygentką, solistką i kameralistką, a także założycielką i dyrektorką artystyczną zespołu {oh!} Orkiestra, działającego od 2012 roku. Współpracowała z renomowanymi zespołami, m.in. Pygmalion Ensemble Raphaëla Pichona, Utopia Teodora Currentzisa, Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent i Le Parlement de Musique.
Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Prowadzi badania nad zapomnianym repertuarem muzyki kameralnej, m.in. dziełami skrzypcowymi Josepha Marchanda (suity).
Dokonała prawykonań i odkryła na nowo opery i oratoria takich kompozytorów, jak Leonardo Vinci, Johann Wilhelm Schuback, Esaias Reusner, Domenico Sarri, Johann Adolf Hasse i Feliks Janiewicz, a także dzieła symfoniczne kompozytorów twórców klasycznych i romantycznych. Jej najnowsze osiągnięcia artystyczne obejmują m.in. pełnienie funkcji dyrektora artystycznego-rezydenta na festiwalu Misteria Paschalia, zaproszenie jako artysta-rezydent na Bayreuth Baroque Opera Festival oraz współpracę z Orquesta Barroca de Sevilla jako artysta-rezydent w sezonie 2025/26.
W 2023 roku otrzymała prestiżową nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. W 2021 roku TVP Kultura zrealizowała film dokumentalny pt. Nie jestem maestro, podkreślający jej rolę liderki i wyjątkową wizję artystyczną.
SOBOTA, 25 października 2025, GODZ. 18.00
WYKONAWCA
Dennis Orellana – sopran męski
Anna Karpowicz – flet
Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne
{oh!} Orkiestra
Bartłomiej Fraś – skrzypce
Marzena Biwo – skrzypce
Dominika Małecka – skrzypce
Violetta Szopa-Tomczyk – skrzypce
Karla Enriquez – skrzypce
Dymitr Olszewski – altówka
Bernadetta Wieczerzyńska – wiolonczela
Michał Bąk – kontrabas
Anna Firlus – klawesyn
Jan Markowski – lutnia
PROGRAM
Re, arie di bravura
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Uwertura z III Suity orkiestrowej D-dur, BWV 1068
Leonardo Vinci (1690–1730) – Arie królewskie z opery Alessandro nell’Indie:
„Risveglia lo sdegno”
„Se possono tanto”
Johann Sebastian Bach – Koncert fletowy g-moll, BWV 1056R
Leonardo Vinci (1690–1730) – Aria „Vedrai con tuo periglio”
***przerwa***
Paweł Malinowski (*1994) – „Nebenkonzert” (prawykonanie)
Georg Friedrich Händel (1685–1759) – Aria „Non son sempre vane larve” z opery Arminio, HWV 36
Leonardo Vinci – Aria „Dov’è la morte”
Prawykonanie utworu Pawła Malinowskiego jest możliwe dzięki dofinansowaniu Stowarzyszenia Autorów ZAIKS oraz współpracy z oto fundacja


Prawykonanie utworu Pawła Malinowskiego jest możliwe dzięki dofinansowaniu Stowarzyszenia Autorów ZAIKS oraz współpracy z oto fundacja
Bilety w cenie 100 zł
