Max Emanuel Cenčić
kontratenor, reżyser, impresario, właściciel agencji i dyrektor artystyczny. Jest zaangażowany w ponowne odkrywanie i wykonywanie muzyki XVIII wieku. Występuje na scenie od ponad 40 lat, pojawiając się na najważniejszych scenach operowych na całym świecie, takich jak Opera Wiedeńska, Theater an der Wien, Opera w Zurychu, Opéra Royal w Wersalu, Opera Bawarska, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Gran Teatro del Liceu w Barcelonie, Theatre des Champs-Elysées, La Scala w Mediolanie, Staatsoper Unter den Linden i brukselska opera La Monnaie. Swoją karierę wokalną rozpoczął jako śpiewak w chórze chłopięcym w Wiedniu, a w 1992 roku karierę solową jako sopran, którą kontynuował jako kontratenor od 2001 roku. Jako dyrektor Parnassus Arts Productions jest odpowiedzialny za koncepcję, reżyserię i wykonanie ważnych dzieł włoskiej muzyki barokowej.
Za swoją pracę artystyczną został uhonorowany przez francuskie Ministerstwo Kultury tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, a w 2021 roku otrzymał Honorową Nagrodę Niemieckiego Stowarzyszenia Krytyków Płytowych w kategorii „Classical”.
Max Emanuel Cenčić zyskał również międzynarodową sławę jako reżyser i był odpowiedzialny za realizacje produkcji, między innymi na Festiwalu w Salzburgu w 2019 roku oraz w Badisches Staatstheater w ramach International Handel Festival. Od 2020 roku Max Emanuel Cencic jest dyrektorem artystycznym Bayreuth Baroque Opera Festival, który został uznany za najlepszy festiwal 2024 roku przez Oper! Do jego ostatnich ról należą Lotario w La Scali w Mediolanie, Guido w Wiedniu i Bayreuth, Tolomeo w Paryżu, Kolonii, Luksemburgu, Monte Carlo, Wersalu i Wiedniu. Y]
{oh!} orkiestra
pod przewodnictwem Martyny Pastuszki już w pierwszej dekadzie swojej działalności zyskała miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce. Zespół współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza.
{oh!} Orkiestra koncertowała w największych salach koncertowych, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie i Auditorium de l’Opéra de Dijon oraz na najważniejszych festiwalach w Europie, takich jak Bayreuth Baroque, Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele w Halle, Tage Alter Musik Regensburg i Musikfestspiele Potsdam Sanssouci.
Wraz z Festiwalem All’Improvviso oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions {oh!} Orkiestra nieustannie odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy. Orkiestra ma na swoim koncie prawykonania m.in. Didone abbandonata Domenica Sarriego, Arminio Johanna Adolfa Hassego, Alessandro nell’Indie Leonarda Vinci, Gismondo re di Polonia Leonarda Vinci i Il Venceslao Antonia Caldary. W 2022 roku {oh!} Orkiestra została rezydentem festiwalu Misteria Paschalia wraz z Martyną Pastuszką w roli Dyrektora Artystycznego. Orkiestra była również zespołem rezydentem Festiwalu Bayreuth Baroque w 2022 roku. Od 2018 roku zespół regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Dzięki tej współpracy {oh!} Orkiestra otrzymała od Instytutu zaproszenie do nagrania kompletu symfonii Mozarta, a także wielu dzieł muzyki polskiego romantyzmu.
martyna pastuszka
skrzypaczka, koncertmistrz, muzyczny „entrepreneur” założycielka
i dyrektor artystyczny {oh!} Orkiestry, z którą regularnie koncertuje. Jako koncertmistrz współpracuje z Pygmalion Ensemble Raphaela Pichona oraz orkiestrą Utopia Teodora Currentzisa. Występowała z cenionymi zespołami jako kierownik artystyczny, koncertmistrz, solistka czy kameralistka, m.in. Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent, Le Parlement de Musique, Aukso, Orquesta Barroca de Sevilla. W 2022 roku jako dyrektor artystyczny-rezydent festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie zaprogramowała całą edycję i prawykonała oratorium Jacoba Schubacka Die Jünger zu Emaus. Prowadzona przez nią {oh!} Orkiestra oraz {oh!} trio nagrywa dla wytwórrni takich jak Aparte, Sony, NIFC, Muso, CPO, Dux.
Martyna Pastuszka została nagrodzona Koryfeuszem w kategorii Osobowość Roku i nominowana do nagród Opus Klassik w kategorii Dyrygent Roku, Paszporty Polityki i Fryderyki.
Przyszłe sezony artystyczne artystki wypełnią kolejne nagrania realizowane dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dla szwajcarskiej wytwórni Prospero, koncerty {oh!} Orkiestry w prestiżowej sali Concertgebouw w Amsterdamie, Theater an der Wien w Wiedniu, festiwalach w Halle, Poczdamie, Rydze, francuskim Ambronay czy Wersalu. Zaproszenie do rocznej rezydencji artystycznej wystosowane zostało przez Orquesta Barroca de Sevilla
i właśnie z tym zespołem Martyna będzie szerzej współpracować w sezonie 2025/26.
SOBOTA, 26 października 2024, GODZ. 18.00
WYKONAWCY
Max Emanuel Cenčić – kontratenor
{oh!} Orkiestra
Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne
PROGRAM:
ENESINO – haendlowskie arie di bravura
Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Sinfonia z opery Alessandro Severo HWV 13
Largo – Allegro
Bramo te sola z opery Floridante
Spera che tra le care z opery Muzio Scevola
Concerto grosso d-moll nr 10 op. 6 HWV 328 – Ouverture
Lentement – Allegro – Lentement
Pompe vane di morte … Dove sei z opery Rodelinda
Rompo i lacci z opery Flavio
* * *
Fra dubbi affetti miei z opery Siroe
Bel contento z opery Flavio
Radamisto HWV 12 – Ouverture
Lentement – Allegro
Se mormora rivo z opery Scipione
Vivi Tirianno z opery Rodelinda
Organizator zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w programie.
Bilety w cenie 80 zł