O Di Betlemmea
Sobota, 14 grudnia 2024 r.
godz. 18:00
Podniosła atmosfera świąt Bożego Narodzenia stanowiła niewyczerpane źródło inspiracji dla kompozytorów epoki baroku. Do utworów nawiązujących do tej tematyki należy Pastorale per il S.S. Natale Giuseppe Torellego. Szósty koncert z dwunastu concerti grossi op. 8 wieńczy radosny pochód pasterzy, którzy schodzą z gór, by powitać nowonarodzone Dziecię. Ich radość pięknie odmalowuje także Alessandro Scarlatti (1660–1725) w zamykającej program koncertu kantacie O di Betlemme. Nie bez wpływu na wyobraźnię europejskich kompozytorów pozostawała także zimowa aura towarzysząca obchodom Bożego Narodzenia.
Drugą część koncertu rozpocznie część L’Inverno, RV 297 ze słynnego cyklu koncertów skrzypcowych Le quattro stagioni. Krótkie, wyraziste tryle sugestywnie imitują przeszywające dreszcze świadczące o nadejściu zimy. Pełne energii smyczki w finałowym ustępie odmalowują porywiste podmuchy wiatru i niepewność kroków stawianych na śliskim, kruchym lodzie. Zarówno budzące niepokój śnieżnobiałe pejzaże i mroźne wichry, jak i radosne świętowanie doskonale oddaje Joseph Bodin de Boismortier (1689–1755) w świeckiej kantacie L’hyver z cyklu Les quatre saisons (Cztery pory roku) z 1724 roku.
Wykonawcy:
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej – Capella Regia Polona
Olga Pasiecznik – sopran
Krzysztof Garstka – klawesyn, dyrygent
I skrzypce – Michał Piotrowski, Marta Korbel
II skrzypce – Alicja Sierpińska, Szymon Strzelczyk
altówka – Natalia Reichert
wiolonczela – Tomasz Frycz
kontrabas – Grzegorz Zimak
teorba – Filip Zieliński
flet traverso – Olga Musiał-Kurzawska
Program:
Giuseppe Torelli – Pastorale per il S.S. Natale
Grave – Vivace – Largo – Vivace
Joseph Bodin de Boismortier – L’Hyver
Charmans Zephirs
L’Hyver porte par tout ses funestes ravages
Les vents brisent leurs chaines
Le ciel, pour nous livrer la guerre
Souverain maitre du toner
Mais au milieu de tant d’allarmes
Quel aimable fête
J’apperçois la Muse tragique
En vain Borée armé de frimas et de glace
Le doux Printemps ranime
Antonio Vivaldi – L’Inverno RV 297
Allegro non molto | Largo | Allegro
Alessandro Scarlatti – O di Betlemme altera povertà venturosa
Introduzione
Recitativo O di Betlemme altera
Aria Dal bel seno d’una stella
Recitativo Presa d’uomo la forma
Aria L’autor d’ogni mio bene
Recitativo Fortunati pastori
Aria Toccò la prima sorte a voi
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
− został powołany we wrześniu 2018. Repertuar zespołu obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku – dzieła oratoryjno-kantatowe, opery i muzykę instrumentalną.
W skład zespołu wchodzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub ich kopiach.
Muzycy współpracują zarówno z najlepszymi polskimi, jak i zagranicznymi zespołami. Funkcję kierownika muzycznego zespołu pełni klawesynista – Krzysztof Garstka.
Krzysztof Garstka
− wybitny klawesynista i pedagog, specjalizujący się w muzyce wokalno-instrumentalnej XVII i XVIII wieku, szczególnie operze barokowej. Już w trakcie studiów zafascynował się operą i nawiązał współpracę z czołowymi polskimi wokalistami, takimi jak Olga Pasiecznik czy Anna Radziejewska. Jest założycielem orkiestry instrumentów historycznych Gradus ad Parnassum, z którą zrealizował liczne opery, w tym La Serva Padrona Pergolesiego i Il Coronazione di Poppea Monteverdiego. Aktywnie działa jako współzałożyciel stowarzyszenia Dramma per Musica, organizując Festiwal Oper Barokowych w Warszawie. Od 2018 roku pełni funkcję adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie zdobył doktorat i ukończył studia klawesynowe. Kształcił się również w Schola Cantorum Basiliensis oraz w Grazu w ramach programu Erasmus-Socrates.
Jego talent został wielokrotnie nagrodzony w konkursach klawesynowych, m.in. pierwszą nagrodą w I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu. Od 2018 roku kieruje Zespołem Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej – Capella Regia Polona.
Olga Pasiecznik
− wybitna śpiewaczka operowa i kameralna, absolwentka Kijowskiego Konserwatorium oraz studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zadebiutowała w 1992 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej, a w 1996 roku na Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta.
Artystka występowała na prestiżowych scenach operowych całego świata, wykonując ponad 40 ról w operach takich twórców jak Monteverdi, Mozart, Verdi czy Puccini. Specjalizuje się również w repertuarze kameralnym, oratoryjnym i symfonicznym, koncertując w Europie, Ameryce Północnej, Azji i Australii. Podczas recitali często towarzyszy jej siostra, pianistka Natalia Pasiecznik.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych i licznych nagród, m.in. Paszportu Polityki, Fryderyków i Orfeusza. Otrzymała także Złoty Krzyż Zasługi, Krzyż Oficerski Orderu Zasługi RP oraz nagrodę Ministra Kultury. Dwukrotnie nominowano ją do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu” przez magazyn „Opernwelt”. Obecnie związana jest z Polską Operą Królewską.