PLAFON W SYPIALNI GOŚCINNEJ
Dekoracyjne malowidło na suficie w Sypialni gościnnej zamku pszczyńskiego powstało w l. 70. XIX w. w czasie ostatniej przebudowy przeprowadzonej w stylu francuskiego baroku z inicjatywy księcia Hansa Heinricha XI Hochberga von Pless. Począwszy od 1876 r. po rok 1907 Sypialnia służyła dwóm kolejnym żonom Hansa Heinrcha XI – Marii oraz Matyldzie – i wraz z przyległym do nich Salonem czerwonym oraz Ubieralnią wchodziła w skład ich apartamentu.
W 1908 r. księżna Daisy von Pless, żona kolejnego właściciela – Hansa Heinricha XV – przekształciła apartament swych poprzedniczek w apartament gościnny i zleciła jego gruntowne przeobrażenie. Wówczas plafon zamalowano. Został on odsłonięty dopiero podczas prac konserwatorskich prowadzonych w Muzeum w l. 90 XX w.
Malowidło przedstawia widok nieba ujęty w ramy profilowanej listwy oplecionej kwiatami. W centrum, w miejscu z którego niegdyś zwieszał się kryształowy żyrandol, ukazano jaskółki z wstęgami. Autorami plafonu są najprawdopodobniej artyści francuscy Jules-Edmond-Charles Lachaise (zm. 1897) oraz Eugène-Pierre Gourdet (1820-1889), zatrudnieni do stworzenia dekoracji malarskich zamku pszczyńskiego w czasie jego ostatniej przebudowy.
Wykonali oni zachowany po dziś dzień plafon w sąsiadującym z Sypialnią obecnym Salonie zielonym (dawnym Salonie czerwonym) ukazujący putta z wstęgami na tle nieba w otoku z dekoracyjnych listew spowitych kwiatami, a także malowidła olejne na płótnie z Galerii I piętra, na których uwieczniono należące do Hochbergów zamki Książ i Promnice. Gourdet wspólnie z Jeanem Baptiste’em François Arnaudem-Durbekiem (1827-1910) wykonał też malowidła (plafon i obrazy olejne) w Jadalni w zamku pszczyńskim (obecna Sala lustrzana) przedstawiające niebo w otoczeniu gzymsu oplecionego kwiatami oraz alegorie czterech pór roku i znaków zodiaku.
Projekty Lachaise’a oraz Gourdeta dla plafonu w obecnym Salonie zielonym oraz malowideł z Galerii I piętra zamku pszczyńskiego, jak również projekty malowideł do pałacu Pless w Berlinie zachowały się po dziś dzień w kolekcji The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
Więcej na temat Sypialni gościnnej, która wchodzi w skład wystawy stałej „Wnętrza XIX i XX-wieczne” i która niedawno została poddana niezbędnym pracom renowacyjnym, odnajdziecie w filmie pt. „Metamorfozy zamkowej sypialni”. Nieodmiennie zapraszamy też zwiedzania wnętrz zamkowych.
Autorka tekstu: Sylwia Smolarek-Grzegorczyk
Autorzy fotografii: Marcin Cyran, Piotr Kłosek
Metamorfozy zamkowej sypialni
Historia Sypialni gościnnej, to komu służyła i jak zmieniała się na przestrzeni lat – począwszy od zakończenia ostatniej przebudowy zamku w 1876 r. po dzień dzisiejszy