www.facebook.com/zamekpszczyna
#ZimoweBuszowaniePoZamku
piątek, 15 stycznia 2021 g. 11:00
- Ein Aufstieg auf die Barania – 1810
Z wielką przyjemnością i w odpowiedzi na duże zainteresowanie tematem prezentujemy oryginalny tekst w języku niemieckim z pamiętników księcia pszczyńskiego Ludwika Anhalta opisujący wyprawę na Baranią Górę w roku 1810. W załączeniu do nagrania znajduje się link do ćwiczeń, które pomogą przyswoić zwroty i sformułowania zawarte w tym XIX-wiecznym opisie wyprawy na ten górski szczyt.
Oryginalny tekst z pamiętnika księcia przygotowany przez pracownika Muzeum Zamkowego w Pszczynie Marcina Cyrana zaprezentowany jest wraz ze zdjęciami i filmami pochodzącymi z wyprawy muzealników śladem księcia Ludwika na Baranią Górę z roku 2018.
Ćwiczenia w języku niemieckim:
https://drive.google.com/…/1VNOl2WKBH5KytuKUvAzNWUtuk…/view…
Klucz odpowiedzi:
https://drive.google.com/…/1dJO_kjpFAqnglmJv_t3h-z2bU…/view…
czwartek, 14 stycznia 2021 g. 11:00
- Zamkowa wykreślanka
Środa, 13 stycznia 2020, g.11:00
- Zamkowy kolaż krok po kroku
Słowo kolaż pochodzi z języka francuskiego (collage) i oznacza przyklejanie.
Technika kolażu polega na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw na przykład: gazet, tkanin, fotografii, dokumentów, kawałków kolorowego lub ręcznie wytwarzanego papieru, drobnych przedmiotów codziennego użytku, które są naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi, jak rysunek lub malarstwo. Na jego bazie powstało wiele pokrewnych technik, takich jak asamblaż, dekupaż czy fotomontaż. Kolażem nazywamy również dzieło stworzone tą metodą. Choć początki kolażu sięgają starożytnych Chin i Japonii, nam znany jest właśnie jako forma sztuki nowoczesnej. Kolaż powstał w XX wieku. Popularność zyskał za sprawą poszukiwań twórczych kubistów, a szczególnie Georges’a Braque’a i Pabla Picassa. Artyści ci szukając kontrastów plastycznych wzbogacających język wizualny, do swoich abstrakcyjnych obrazów dodawali wycinki z gazet, z których komponowali martwe natury i portrety. Zaczęli wykorzystywać piasek, kawałki drewna, szkło, ceratę i skrawki tkaniny.
Tworzenie kolaży może też być po prostu zabawą, źródłem przyjemności czy rodzajem twórczości plastycznej dostępnej praktycznie dla każdego. Inspiracji do wykonania prac techniką kolażu można szukać dosłownie wszędzie. Można wykorzystać papierki po czekoladkach, kapsel po oranżadzie i zerwaną sznurówkę. Te zwykłe, codzienne i niepotrzebne przedmioty mogą stać się czymś tajemniczym, przyjmując wygląd niespotykanego stwora albo przenieść nas w zupełnie nową krainę.
Zatem zaczynamy!
Skompletuj materiały
Do kolażu wykorzystaj stare gazety, fragmenty papierów pakowych, foli przeźroczystej, metalicznej czy naklejek. Mile widziane będą też sznurki tasiemki, kawałki tkanin. Poprzeglądaj stare czasopisma, wytnij z nich interesujące Cię artykuły zdjęcia lub napisy. Zajrzyj do szufladki w której zostały zgromadzone drobiazgi, „które mogą się na cos przydać” lub wiążą się z ważnymi wydarzeniami w twoim życiu. Zaopatrz się w dobre nożyczki oraz klej. Przygotuj arkusz kartonu.
Pomyśl jak przedstawić temat
Jeśli nie wiesz od czego zacząć, a każdy wycinek wydaje Ci się jakby z innego świata, rozłóż je obok siebie i zacznij szukać podobieństw. Może to być podobna kolorystyka, kształt, faktura czy motyw np. rośliny, krajobrazy, wnętrza.
Przeanalizuj kompozycję
Masz już wybrane zdjęcia, wycinki z gazet, bibeloty. Spróbuj ułożyć teraz na kartonie wszystkie te fragmenty obok siebie w różnych konfiguracjach. Być może pomysł pojawi się od razu jeśli nie, trzeba będzie pokombinować.
W trakcie układania pewnie z tych wszystkich zebranych elementów trzeba będzie zrobić selekcję. Pozostaw trochę przestrzeni między elementami kompozycji. Ta przestrzeń to może być miejsce na twoje rysunki, napisy lub ozdoby.
Gotowe
Tak powstał kolaż zainspirowany spacerem po ekspozycji w którym z rozmysłem nie zastosowałam żadnych ilustracji pochodzących z naszego Muzeum zakładając, że nie każdy nimi dysponuje. Zapraszam do zrobienia własnego kolażu, bo to naprawdę fantastyczna zabawa.
Wtorek, 12 stycznia 2021, g. 11:00
- Zdobienie ścian – tapety
Na przestrzeni wieków zamek w Pszczynie był kilkukrotnie przebudowywany, a także zmieniano wystrój jego wnętrz, co wiązało się ze zmianą stylów oraz gustów osób, które w nim mieszkały.
Na przełomie XIX i XX wieku wiele ścian w zamkowych komnatach zdobionych było tapetami głównie o kwiatowym wzorze. Do czasów współczesnych jedynie w dwóch zamkowych pomieszczeniach w pełni zachowały się tapety, są to: Sypialnia księcia [fot. 1] oraz Pokój gościnny Reussów [fot. 2]. Ciekawostkę stanowi fakt, że w niektórych zamkowych pokojach, ukryte na ścianach za boazeriami czy szafami, zachowane zostały fragmenty tapet [fot. 3] [fot. 4]. Na podstawie właśnie takiego, zachowanego za szafą w Łazience fragmentu, Muzeum dokonało wyboru najbardziej podobnej do oryginału tapety. Jest to tapeta papierowa Oleander-Roses & Hummingbird (Oleander-Róże & Koliber) [fot. 5], a pojawiła się na ścianach tego pomieszczenia w maju 2013 roku [fot. 6]. Tapeta została wyprodukowana przez angielską firmę GP & J Baker założoną w 1884 r. przez braci George’a Percivala i Jamesa Bakera, zajmującą się produkcją tkanin drukowanych, tkanych oraz tapet do dnia dzisiejszego. Od 1984 r. firma ta posiada Królewską Gwarancję i dostarcza swe wyroby do królewskich rezydencji w kraju i zagranicą.
Jak wyglądały niektóre tapety w zamku pszczyńskim już wiecie, ale może w innych kolorach bardziej by się Wam podobały. Zachęcamy do stworzenia Waszej wersji. Poniżej znajdziecie
poniedziałek, 11 stycznia 2021 g.11:00
- [tytuł? czekamy na Wasze propozycje]
Łamaniec językowy
„Nieznana dziewczynka z wachlarzem”
Portret namalowany przez nieokreślonego malarza, około połowy XVIII wieku, przedstawia nieznaną dziewczynkę z wachlarzem. Prezentowana dziewczynka ubrana jest w jasną, biało-popielatą suknię, która ozdobiona została czerwoną marszczoną taśmą. Dekolt sukni wykończono białą koronką, zaś zakończenia rękawów wykonane z materiału w kolorze sukni przypominają angażanty*. Dziewczynka w prawej dłoni trzyma złożony wachlarz, zaś lewą dłoń wsparła na koszu z kwiatami. Dodatkowo portretowana przystrojona została czerwoną wstążką zawiązaną na prawym nadgarstku, bindą** z perłami oraz cienkim wianuszkiem i bukiecikiem kwiatów wpiętymi we włosy.
*Angażanty charakterystyczne wykończenie rękawów sukni w formie falban.
**Kobieca przepaska, taśma lub wstęga na głowę czy szyję wykonywana z różnych tkanin, ozdabiana np.: haftem, koronkami, wstążkami, sztucznymi kwiatami, noszona od XVI wieku.
Zbiory Muzeum Zamkowego w Pszczynie, nr inw. MP/S/1487